fredag 7. januar 2011

Da var kampen over.. :(

Er offisielt blitt flaske-mamma. Noe jeg ikke hadde det minste planer om eller ønsket meg. MAN SKAL JO AMME! SELVFØLGELIG SKAL MAN DET! Er den instillingen jeg har hatt. Med vesla ammet jeg jo faktisk til hun var 1 år, hun fikk ikke en dråpe morsmelk erstattning. Denne gangen ble det litt anderledes.

Som noen vet så hadde jeg en uheldig episode for en 4 ukers tid siden. Som endte med at jeg ikke fikk ammet eller pumpet meg på over 1 døgn. Helt siden dette har jeg sitti med minsten og pumpa på puppen konstant. Og det uten hell. Melken vil ikke komme tilbake og lillemann vil ikke suge ordentlig, han driver bare å tuller og får ikke ordentlig tak. Skjønner jo det. Ikke bare det at det ikke kommer noe særlig melk, men at han er sugeforvirret. Når man drikker av flaske så kommer jo melken med engang og han trenger heller ikke jobbe så hardt for å få den ut.

Har vært utrolig mye frusrasjon her i heimen i disse ukene. MASSE tårer, dårlig samvittighet, sinne osv osv. Gubben har ved flere annledninger sagt at jeg har draps-blikk på den flaska. Og det er kanskje ikke så rart, da jeg føler meg mislykket. Er jo meg han skal ha mat av ! Men nå begynner sorgen å gå over og jeg begynner å innse at det er greit. Er jo måte på hvor lenge man skal orke å prøve. Tom synes dette bare er bra for da er han mer delaktig, får nærmere bånd til prinsen og kan hjelpe til mer.

Lillemann har det jo supert han. Er faktisk en helt ny gutt etter at flasken ble matmor. Mye mer fornøyd, mye mindre vondt i magen, sover bedre og lengre og er lengre mett. Han har ikke reagert negativt på omveltningen, mer mor som sørger :( Er jo slik i Norge at amme-politiet er veldig ute å går, føler seg nesten litt uglesett når man drar frem flasken. Det skjønner jeg jo, var vel egentlig litt der selv. Men nå vet jo ikke folk hvorfor noen flasker istedenfor å amme da. Føler liksom at nok er nok nå. Må bare gi opp når alt som kommer er usle 50 milliliter i døgnet.

Var på helsestajonen med lillegutt forrige dagen og han har gått opp 1 kg siden 16.desember. Så han har det heeelt supert :) Det gjør det hele litt lettere.

Dette har da blitt vår nye hverdag






En slik flaske-sterlilisator for mikrobølge ovn kjøpte jeg sist gang, så den er blitt brukt MYE denne gangen. Genialt! Sparer litt tid og energi på den gitt. Har også en slik måltid deler fra Tupperweare, som er flittig brukt.

Noen som har vært i samme situasjon og vil dele erfaringer?

9 kommentarer:

  1. åå så trist da:(
    er utrolig glad for at jeg kan amme å har nok melk altså!

    kan jeg spørre hva det var som skjedde for en mnd siden??? :s

    SvarSlett
  2. Ja flott at du ammer ! :) Skulle helst gjort det selv også.

    Tror ikke jeg vil snakke om det her..

    SvarSlett
  3. Må bare si det... Du er ikke blitt flaske-mamma. Du er mamma og en mamma som ønsker det beste for barnet ditt. Hva slags mamma du er defineres ikke utifra om du ammer eller gir morsmelktillegg.

    Hilsen ei som har ammet to barn og gitt flaske til en :-)

    SvarSlett
  4. Der er jeg helt enig med deg :) Begynner å få ett avslappet forhold til det nå, var bare veldig leit og frustrerende de første ukene.

    Tusen takk for gode ord :)

    SvarSlett
  5. Man er en like god mamma som gir flaske som å gi pupp. Har vært gjennom dette selv, og den første kommentaren her hjelper ikke mye når man er nedfor fordi man ikke fikk til ammingen. Barn som får flaske blir akkurat helt like som de som har fått morsmelk. Man får like mye nærhet og like mye kos. Ofte får man mer søvn og en roligere unge på kjøpet. :-)

    SvarSlett
  6. Stå på, ikke bry deg om hva andre mener og syns. Det gav meg fødselsdepresjon og ødela alt de første 8 mnd med lillegull. Fungerer det ikke å amme så fungerer det ikke, ingen andre enn du trenger vite hvorfor man ikke ammer, det finnes mange årsaker. Kos deg masse med prinsen, tiden går altfor fort.
    Mamma til 2 prinsesser.

    SvarSlett
  7. Ja er sant det. Han er myye roligere og mere fornøyd. Eneste er at han er hard i magen stakkar. så pøser på med maltekstrakt. Det går bedre med sorgen nå. Men når jeg legger meg om natten har jeg bare lyst til å hoppe opp å prøve å pumpe meg. slik at produksjonen kanskje kommer i gang igjen. Men VET jo at det ikke nytter.

    Tusen takk for fine kommentarer :)

    SvarSlett
  8. å! dette va godt å lese! jeg har ei lita jente på 3 mnd, og har hatt et styr med ammingen fra dag 1. Det begynte med dårlig info fra sykehuset, som endte med at jeg bare ammet hver 4.time de to første døgnene, og dermed tok det en hel uke før melken kom. Etter det var jeg konstant sår i 2mnd, antageligvis fordi jeg er så tungmelka at vesla ble utålmodig. hun var hvertfall veldig mye av og på, sånn at det konstant var sårt. Har også hatt for lite melk hele tiden, så småen er ganske utålmodig og grinete. har stort sett ammet hver 2.time fram til nå (har begynt med tillegg på flaske).
    Men det verste med hele ammingen er at jeg er så plaget med brystbetennelser. Får klumper i brystet bare jeg har tenkt på kulden... tåler altså ikke kulde i det hele tatt. så har fått streng beskjed av helsesøster å ikke fryse, men det er jo ikke lett på denne årstiden!! :( har hatt 5 brystbetennelser siden jul, og er møkka lei. snakke meg om å bli deprimert av slikt! syns egentlig ikke ammepresset fra omverdenen er det verste, men forventningene til meg selv. har liksom aldri falt meg inn at ammingen skal være noe problem, så da problemene bare tårnet seg opp var det rett og slett et slag i trynet å innse at ammingen kanskje måtte vike for flaske.
    har fremdeles ikke gitt helt opp ammingen, men supplerer en hel del med flaske. mister nemlig så mye melk når jeg får klumper, og orker ikke det kjøret det er med økedag i flere døgn i strekk.

    skulle ønske noen bare fortalte meg at nå er det nok!, men det er det ikke, så jeg krampeholder på de siste verdifulle dråpene. får se hvor lenge jeg holder ut. veldig kjekt å høre andre sine erfaringer, og spesielt at det går helt greit å full-flaske.

    lykke til videre!

    SvarSlett
  9. Fin blogg du har :) Eg har også erfaring som flaskemamma... Etter å ha amma dei to første, så gjekk det ikkje sånn med den tredje så han måtte eg pumpe for og gi han melk på flaske. Så det var kjente bilder du viser, med flasker og sterilisator :) No venter eg min 4. og håper amminga skal gå greit denne gongen...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...