onsdag 19. januar 2011

Tips ved rengjøring av microbølgeovn

Ja det er sikkert MANGE som har hørt dette tipset før og ikke minst bruker det, men for dere som ikke vet så poster jeg det ut her. Vasket microen i stad og tenkte kanskje dette tipse kunne være nyttig å dele :)

Som alle vet så skal det IKKE brukes kjemikalier i microbølge ovn! Her i huset blir microen flittig brukt om dagen, siden jeg nå er flaske-mamma. Når man evt smelter smør eller bruker microen til andre ting så spurter det jo fælt. Og da er det viktig å ha en ren micro når jeg skal varme det ferdig kokte og avkjølte vannet til lillemann.

Tipset er som følger. Kjøp en sitron, del den i 2, ta en bolle med vann, skvis saften ut av sitronen oppi vannet og legg resten av sitronen oppi vannet. Sett skålen i microen på ca 5 minutter. Når den er ferdig, ta ut skålen, og microen kan bare tørkes ren med papir. All smuss kan bare tørkes rett av :) SUPERT!


6 kommentarer:

  1. har alltid vaska microen med zalospray osv jeg.. visste ikke at man ikke kunne det. hvorfor kan man ikke? jeg tørker alltid over med en ren klut med bare vann etterpå da.. men det tipset var jo lurt, så jeg skal prøve det neste gang :)

    SvarSlett
  2. Er du flaskemamma??
    Jeg sliter så med amming og har fått brystbetennelse også. Det gjør så vondt at jeg vil bare kaste babyen langt vekk hver gang det er mat :( .. så her pumpes det og gis tillegg.. men nå skal jeg prøve å starte å amme igjen.
    Men hvis det skjærer seg igjen, blir det MME fulltid her. Har du noen tips til oppbevaring av pulveret? Hvordan gjør du det med blandinga? Her koker vi opp vannet og kjøler det ned til 40 grader i vannbad for så å blande i pulveret og få det ned til drikketemperatur for den lille.. det tar så laaang tid å ordne flasker. Blir gal på natten når jeg i tillegg bruker over en halv time for å pumpe meg.. uggggg!!! Tips mottas med stoor takk!

    SvarSlett
  3. Caroline : Ja var så uheldig å mistet melken, så flaske mamma ble det etter mye sorg over å ikke kunne amme. Har skrevet ett innlegg om det her " kampen er over" hvis du lese.

    Ja dette med oppbevaring, blandingsforhold osv osv googlet jeg megihjel på nette for jeg hadde jo ingen erfaringer med dette fra før. Det vi gjør er å koke opp vann og helle det i steriliserte beholdere i riktig mengde ( som for dagen er 150 ml). Dette setter vi i kjøleskapet. Så har jeg en slik tre-delt beholder fra tupperwere ( avent har også slik) med riktig mengde pulver i forhold til vannet i beholderen ( som nå er 5 strøkne skjeer). Når lillemann skal ha mat så setter jeg bare den beholderen med vann enten i micro eller i flaskevarmer(vannbad)til den er 40 grader. og heller opp i pulveret som er ferdig målt i beholderen. Vips! Vi har også en slik micro-sterilisator som er gullværdt når det kommer til å sterilisere flasker og beholdere :)

    Ja jeg satt med pumpe hver eneste time jeg også for å prøve å få melken tilbake, men når det tilslutt bare kom usle 50 mil om dagen så orket jeg ikke gråte over dette lenger, og gav opp. Lillemann hadde det jo supert med MME han.

    SvarSlett
  4. Alexandra : Det har noen med kjemikalier og mat å gjøre, for det er jo mat man lager i micro. Det blir ikke det samme som å lage mat i kjele osv for der blir det varmere og har ikke disse bølgene. man får jo aldri bort all zaloen selvom man tørker over med klut. Nå er jo sitron tipset helt genialt :) og ikke minst naturlig :) OG ENKELT!

    SvarSlett
  5. ok, jaja, gjort er gjort. men funker det med sitron i steikeovn også eller? for blir jo det samme opplegget der? bruker spray for å få bort alt som har brent seg fast osv..

    SvarSlett
  6. Det har jeg ikke prøvd, men det går helt sikkert. LURT! Må bare sørge for at den bollen du har i steke ovnen tåler varmen da..

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...