tirsdag 15. februar 2011

Mamming er viktigere en amming!

Dette er ett begrep som burde brukes så utrolig mye oftere! Jeg er så heldig å ha fått 2 herlige barn. Ammingen har vært helt forskjellig! Linnea Marie ammet jeg til hun var 1 år. Fikk ikke en dråpe MME! Minsten nå ammet jeg i 2 mnd før jeg mistet melken, å for et nederlag det var! JA, ammepolitiet er veldig etablert her i norge! Man blir nesten hjernevasket med at amming er det beste for barnet. Derfor føler man seg som en dårlig mor da dette ikke kan gjennomføres eller blir uglesett av andre fordi du er en mamma som drar frem flasken enn puppen.

Jeg tror faktisk det værste er det ammepolitiet inni seg selv, ikke fra andre mammaer, helsestasjonen osv, men forventningene VI SELV HAR! Dette var en stor sorg for meg. Jeg hadde dårlig samvittighet, deprimert, følte meg mislykket osv osv.

Hvis vi bare klarte å ha ett mer avslappet forhold til amming her i Norge. Ja amming er bra for barnet: helse ( se artikkelvedlegg), tilknyttning til mor og trygghet. MEN de 2 siste får man fint til utenom ammingen også. Mamming er viktigere enn amming! Ikke missforstå, jeg har ett godt forhold til amming og hadde heller gjort det enn flaske hvis jeg hadde valget. Men dette ammepresset skal da ikke gå utover mors psykiske helse og velvære. Man gjør alt for sine barn, men er også viktig å fokusere på hva som er bra for seg selv og sin situasjon da dette også påvirker barnet.

Fant denne artikkelen LES!"Amming har ingen helse effekt"

3 kommentarer:

  1. veldig godt poeng du har. Jeg fikk ikke nok melk, slet og kavde med å få opp produksjonen, men det ble bare kav og ingen kos. Tilslutt mistet eg den, og gjett om eg fikk mange tips, og råd om hva jeg burde gjort osv.. slitsomt! og eg hadde veldig lyst til å amme, derfor gadd eg å slite med pumping, nesespray og alt annet i over 4 mnd! Er ikke like lett for alle.

    SvarSlett
  2. Det er mange av oss... Men de fleste "lider" i stillhet. Jeg, som deg, måtte ta frem flasken til jenta mi. For et nederlag! Men nå, 1år etter, så ser jeg at jeg slett ikke er alene og jeg klarer faktisk å se fordelene av flaska.

    Takk for åpenheten!

    SvarSlett
  3. Katine Helen: ja var det samme her.. hadde en hendelse hvor jeg nærmest mistet all melken etter 1 1/2 mnd.. satt febrilsk med baby og pumpe på brystet hele tiden.. etter 1 mnd slik orket jeg ikke gråte lenger for melken kom aldri igang igjen.. desuten hadde baby det utrolig bra med mme.

    Anonym: ja er veldig tabu å gi flaske! da er man liksom ikke bra nok.. føles det hvertfall.. men vet det er mange der ute med samme problem, bare at ikke alle snakker høyt om det. Ut med fordommer hos flaskemammaer. Er dessuten ikke noe som heter flaskemamma - bare mamma :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...