tirsdag 8. mars 2011

RS-Virus hos minsten



1,2,3,4 dager foreløpig... Det ser ikke ut som vi kommer oss hjem i morgen heller. For øyeblikket sitter jeg ny badet i en leilighet til en bekjent i Lillehammer. Det er gubben sin natte vakt på sykehuset i kveld. Mor sin tur til å sove.

Nå er det kun oss igjen på dette 4-man's isolat rommet på sykehuset. Disse andre barna vi har delt rom med var friske nok til å dra hjem. Men lillemann sliter enda med slim og tung pust.


Sykdoms forløp
Lian begynte vel med hoste for ca 1 ukes tid siden ( forrige tirsdag altså). Det hele virket som en vanlig forkjølelse da han allerede har hatt dette 2 ganger tidligere. Ikke noe feber bare slimete hoste. På lørdags morgen var han straks MYE dårligere. Jeg hørte at det surklet veldig mye i brystet, men det var anstrengelsen når han pustet som virkelig vekte oppmerksomheten min.

Jeg ville jo ikke virke hysterisk, som enhver mor, så jeg hørte med en venninne om hva hun syntes og vi var begge enige om at jeg burde dra til legen. Så da ringte jeg mamma som kom for å passe Linnea imens jeg tok med meg lillegutt på legevakten.

Legen på legevakten både hørte og så at han strevde med pusten. Crp var negativ. Etter en liten stund fortalte hun meg at ambulansen var bestillt og var her om 20 min. HJELP! Tro jeg ble nervøs. Da vi først kom oss i ambulansen så var det på med blålys, sirene, sur-stoff og 140 km/t oppover til Lillehammer sykehus. En samlet men ganske så redd mamma synes alikevell denne turen var ALTFOR lang.


Da vi kom opp til sykehuset ble det tatt en RS test som naturligvis viste positiv. Etter MANGE timer med div prøvetaking ble vi flyttet opp til Barneposten isolert på ett rom med en annen baby med samme virus. Der har vi ligget med målings apparater, forstøver maske med innhallasjon, fysioterapi osv osv.


 I går (mandag) ble Lian straks litt dårligere. Han var veldig tett og måtte ha forstøverapparat oftere. Veldig utilpass, dårlig matlyst og dårlig søvn. I natt virket det som det løsnet litt, så i dag har han vært litt bedre. Hoster fælt og det er bra :) Opp med det fæle slimet. Hadde ett lite håp om å kanskje kunne dra hjem i morgen, men det blir visst ikke noe av alikevell. Han må nemlig ha en natt uten forstøver før vi kan dra hjem og i natt får han medisin.


Det varmer hvertfall mors hjerte at han nå er mer fornøyd og smiler litt :) Har googlet litt på nettet ang rs-virus og ser det er en relativt høy sjanse for at kan utvikle astma senere. Han har jo allerede ved 4 mnd alder hatt 3 forkjølelser inkludert denne. Og barn som får rs-virus tidlig har en tendens til å utvikle astma senere. Det vil vi jo ikke ha, men da vet vi jo hvertfall at det er viktig å dra fort til legen hvis vi skulle være så uheldig at det tettner seg på nytt.

Får håpe han er frisk nok til at vi kan dra hjem torsdagen :) Noen bruker lang tid på å bli friske imens noen bruker kort tid. Sånn er det bare. Vi drar hvertfall ikke hjem før vi er HELT trygge på at dette går bra. De sender oss nok ikke hjem for tidlig heller. Flinke sykepleiere og leger her oppe synes jeg. Vi blir godt tatt vare på :)


Har du vært borti rs-virus med ditt barn? Hvor lang var deres behandlings prosess?

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at du er positiv.
    Vi var inne med vår sønn på 2 år i slutten av januar med RS virus. Det ble mange dager på A-hus.... Han klarte å utvikle lungebetennelse også, så vi var inne i 9 dager. Vi er kjempe fornøyde med oppfølgingen vi fikk når vi var på sykehuset. De var alltid der når vi lurte på noe. Men det er utrolig slitsomt med medisinering hver 3. time hele døgnet... Han hadde høy feber store deler av tiden, som var vanskelig å holde nede. Han toppet det desverre nesten 2 uker etterpå med falsk krupp som vi var inn og ut av sykehuset for å ventolin og adrenalin. Han ble aldri ordentlig frisk igjen så nå har vi vært innom Barnelegesenteret hvor vi bor og fått påvist astma. På en måte deilig for nå vet vi hva vi har og forholde oss til. Har hatt forstøverapparatet kun 2 uker så vi har ikke så stor erfaring ennå, men han responderer veldig bra på det. Vi har fått den blide gutten vår tilbake. :o)
    Lykke til. Jeg håper at dere kommer hjem og at det ikke blir noe lungebetennelse på dere.
    Klem fra Mona mamman til "lille" Lars :o)

    SvarSlett
  2. Hei :) Her var minsten (og jeg med puppen) innlagt på Elverum Sykehus i ti dager da han hadde rs-virus. Det er ikke noe morsomt når disse små blir syke!!
    Jeg blir også skremt av at de kan utvikle astma senere, men sålenge man ikke har noe astma i familien trenger de ikke få det. Men ja, de sier jo at de ofte ser at de får astma senere. :(
    Jeg fikk tips om å gi saltvann i nesa så ofte som mulig da vi var på sykehuset. Da fikk han det ca 1 gang i timen :) Nå får han det morgen og kveld, og er SÅ mye mindre tett! :-)

    Håper gutten din er frisk igjen nå :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...