mandag 30. mai 2011

Bryllups "normen".. Hva med ett bryllup UTEN middag

Dette med å lage ett bryllup på et fryktelig stramt budsjett samtidig som man vil ha med alle man er glad i, og det å levere opptil sine egne forventninger og samtidig ANDRE sine forventninger:

Er fryktelig vanskelig!

Det blir så enkelt som det går ann å bli, men samtidig så må jeg jo trives med bryllupet.  Vi har tatt alle poster på det som er billigst mulig. Brukt brudekjole, leie et lite samfunshus, billige gifteringer, pynte med ting fra naturen, kjøpe ting fra ebay, kun alkohol servering til maten osv osv.

Jeg har absolutt ikke store planer om ett flott fancy bryllup. Eneste jeg er litt på er det at jeg vil ha alle de jeg er glad i der. Jeg vil ikke kun ha nærmeste familie til middag.
Derfor for å gjøre ting enklere og ikke minst billigere så tenkte jeg å ha tapas istedenfor den tradisjonelle 3 retters middagen. Jeg er jo så heldig å ha stor familie, så hvis noen bare kunne hjulpet til med å lage noen små retter hver så burde vel det gå.

Det er så veldig mange meninger rundt omkring om hva man liksom kan gjøre og ikke gjøre i ett bryllup.
"Det må bugne over med mat"   "Du kan ikke be gjester ta med alkohol selv"  " Du kan da ikke invitere noen venner/familie, og ikke invitere alle"   " Det er ikke en selvfølge at barn er invitert i bryllup"  " Du burde vente til dere får bedre råd, og spare lengre"  " Jeg hadde ikke gjort det på DEN måten"

Jeg blir litt sliten av at alt skal virke så vanskelig, og lei meg faktisk. Vi har verken penger eller behovet for at ting skal være slik og slik.

Det letteste hadde vel faktisk vært å bare reise bort med forlovere og barna. Da slepper vi alt dette styret. Men da hadde jeg jo savnet å feire med alle jeg er glad i.

Bilde lånt fra google.no

Ellers så er det jo mulig å ha bryllupsfest UTEN mat. Fortelle gjestene i invitasjonen at de må komme relativt mette da det bare blir servert kaker, kaffe + likør, brus o.l. 
Det hadde faktisk gjort alt myyye enklere. Vi er ikke av den tradisjonelle typen uansett.

Ting MÅ ikke være sånn og sånn. Eller MÅ det ??

11 kommentarer:

  1. Synes du/dere virker svært så fornuftige mht til budsjett. Det er ikke alle som har stort eller "ubegrenset" budsjett, og da man må spare der det spares kan. Det er mnage meninger mht til bryllup, men som du sier; dete r deres bryllup. Ergo er det dere som bestemmer. Jeg har vært i brylluper med store flotte middager, men også enklere. For et par år siden fikk vi servert tapas og det synes jeg var veldig bra. Og det er billig, hvis dere har familie og venner som kan hjelpe til og lage litt hver. De aller fleste vil synes at det er helt greit og det er en fin måte å hjelpe til på!Det er nok lurt å ha litt mat i et bryllup, for man blir sulten gjennom en lang dag. Alkohol kan hver enkelt ta med selv, utenom det dere serverer til maten. ellers kan det være en lur ide og kjøpe inn ting til bryllupet, litt etter litt. På den måten unngår man den store utgiftyen på en og samme tid:o) Ønsker dere lykke til og håpoer dere får et minnerikt bryllup med alle de dere er glade i, til stede på den store dagen.

    SvarSlett
  2. Alexandramai 30, 2011

    jeg syns det virker som du tenker altfor mye på hva andre mener og syns Renate. Bare gjør det sånn som dere vil, det er deres dag! Så lenge dere er fornøyde, så tror jeg nok at det kommer til å bli en fantastisk dag ;) da koser gjestene seg uansett. tror ingen kommer til å dømme dere utifra pynt, mat, alkohol, kjoler osv :) Lykke til! klem

    SvarSlett
  3. Enig med Alexandra :) Det blir nok en riktig arti og fin dag uansett! Og om du skulle trenge hjelp til div, så VET du, at du har såpass goe vænna som kommer å hjelpe dæ ;) Mat, kaker osv hihi :p

    Syns Tapas hørtes flott ut ;)
    Og ikke tenkt på ka alle andre syns, det e jo din dag!

    SvarSlett
  4. det viktigste er at dere blir gift! at dere har det bra.. drit i hva alle andre mener og forventer.. dem får godta litt endringer om dem vil være med å dele dette med dere <3 :)

    SvarSlett
  5. Ja det er sant det :) blir så deprimert av alt det styret osv.. Lage tapas til 80 personer kan også fort bli veldig dyrt..

    Heller veldig mot å bare droppe alt som heter mat og heller ha fest på kvelden med kaker... da blir likosm vielsen kl 14.00 også kan man invitere til fest sånn i 18-19 tiden kanskje?

    SvarSlett
  6. Alexandramai 30, 2011

    men du trenger vel ikke å ha absolutt alle til maten? be venner til kaffe og kaker, også har du familie/de nærmeste til maten? det er jo hyggelig for de nærmeste å være med brudeparet store deler av dagen :)

    SvarSlett
  7. Åh, dere må ikke høre på alle andre!!!!!! Dette er deres dag og da skal alle andre bare være glade på deres vegne!!!!!!! Jeg har vært på bryllupsfest som har vært en slags kurvfest. Brudeparet ønsket seg ingen gaver, men ville gjerne at gjestene tok med seg en matkurv hver som ble plassert på et langbord slik at alle kunne forsyne seg. De ville så gjerne samle famile og venner, men syntes det var for ille å bruke 100 000 eller noe slikt på en dag. Ofte gir man jo bryllupsgaver som brudeparet strengt talt ikke har så mye bruk for likevel. De fikk da mulighet til å invitere alle de ville ha der og slapp å gjøre noen lei seg fordi de ikke fikk komme. Sikkert noen som syntes dette var en merkelig måte å holde selskap på, men jeg syntes det ble et veldig fint selskap. Jeg ble i alle fall glad jeg slapp å finne gave, kunne bare lage noe god mat i stedet. Bare en ide, altså

    SvarSlett
  8. Det er dere som bestemmer, synes dere høres fornuftige ut,det enkleste er ofte det beste. La familie kose seg med å bake kaker,hjembakte er jo aller best. Går ann at alle tar med seg en matrett hver som er bestemt på forhond om dere ikke ønsker store gaver, (gave blir det sikkert alikevel hehe)Dere kommer til å få en kjempefin dag med valget dere uansett tar.
    Ønsker dere masse lykke til.

    SvarSlett
  9. Det er så lett å si at du ikke må tenke på hva alle andre mener og sier. Men likevel...
    I Trøndelag serverer man sodd til bryllupsfest - for meg som er østlending, synes jeg det er intet mindre enn en klar kjøttsuppe. Så tradisjoner og meninger; dette er deres bryllup og jeg kan love deg, at som gjest, er det ingenting hyggeligere enn å bli bedt om å ta med en kake, eller et spekefat eller et godt brød til "suppa".
    En gild lapskaus, en gryterett a la finnbiff og avslutt med å sende rundt litt frukt og la kakene være dessert. Be venner ta med kake - som nevnt - det ER hyggelig å bli bedt.
    Server alkohol til maten og la folk drikke på egen regning etterpå.
    Det gjør ingenting. Bryllup til en million som alle blir like jo, flere man går i, er det ingen som husker likevel. (uten å ta motet fra de som planlegger et slikt.)
    Ingen ser nyanseforskjell på den hvite duken og de hvite serviettene, og om kubbelysene kommer fra nille eller Lene Bjerre, er det ingen som bryr seg om, eller ser...
    Nei, kos dere og lag deres bryllup, ingen andres.

    SvarSlett
  10. syns det er kjempekoselig at dere skal gifte dere jeg :) har sett på 3 bryllup og en brudeferd hele vårern, og må si at de bryllupene jeg likte best var dem som var mest personlige og ble gjort på den måten som brudeparet ville. jeg ville ihvertfall ikke sett på det som noe negativt å bli bedt om å ta med en tapasrett pg alkohol selv, det er jo bare koselig :)
    gjør akkurat det dere selv føler for så får dere nok en fantastisk dag :)
    Hilsen Lena

    SvarSlett
  11. Emilie Esjuni 05, 2011

    Jeg tror det blir bra uansett jeg, ha det sånn du ønsker det.. Eller får til, men hjelp fra venner og familie går det nokk bra:) Meningen er vell at dere to skal gifte dere, love å elske hverandre til døden skiller dere av<3
    Om du har venner og familie rundt deg, da tror jeg ikke du kommer til å mangle noe;)
    Klem Em<3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...