torsdag 19. mai 2011

Ung mamma

Selvom det ikke føles slik, så går jeg vel under denne betegnelsen da jeg sitter her med 2 barn i en alder av 23 år. Jeg føler meg jo mye eldre. Særlig når jeg ser andre på min alder.
Men når jeg er ute med venner så føler jeg meg plutselig ung igjen :)

Det har seg jo slik at gjennomsnitts alderen på førstegangsforeldre bare øker og øker. Gjennomsnittsalderen på landsbasis ligger på 28-29, i Oslo ligger den på 30. Denne tendensen til at vi stadig blir mor i en eldre alder har vel noe med "kravet" som blir satt i forhold til materielle goder og planlegging.
Det viktigste for ett barn er ikke fine leker, fancy biler og en kjempe stor leilighet/hus. Det er trygghet og omsorg.
Hvorfor føler vi at alt må ligge til rette økonomisk og at alt skal være planlagt ned til minste detalj?
Det fungerer som regel ikke. Hvis man venter på ditt og datt og den perfekte tiden hvor man liksom skal føle seg helt 100% klar, så kommer man aldri dit. Man blir jo aldri 100% klar. Det er alltid skummelt og bestemme seg for å bli mamma og pappa. Man vet jo faktisk ikke hva man går til om man er 20 eller 40, så er det like nytt.

Kroppen tar mye bedre imot en graviditet i begynnelsen av 20 årene. Vi er sprekere, kommer raskere tilbake etter en fødsel og helserisikoen er mindre både for mor og barn.

Nå sier ikke jeg at du MÅ bli mor tidlig, koste hva det koste vil. Det er jo viktig at man har ett stabilt par forhold til dette barnet og at man har kjærlighet og omsorg til barnet som kommer. MEN selv det mest stabile forholdet kan ryke når barn kommer inn i bildet. Når kjærlighet ligger til grunn, overvinner man det meste. Vi blir jo også mer knyttet til hverandre når man får barn.


Jeg har fulgt min mors fotspor. Det var helt naturlig for meg å få barn tidlig :) Som en ambisiøs kvinne kunne jeg jo ønske at jeg hadde utdannelsen i orden først, men slik ble det ikke. Det dveler jeg ikke over. Ja det kan være trangt økonomisk til tider, men det order seg som regel. Barna mine har alt de trenger og mere til :)
Når det gjelder par forholdet så hadde vi det veldig tungt de 2 første årene som mamma og pappa. Vi gav ikke opp og sitter her nå med 1 stk baby til og drømmer om bryllup.

Tenk litt over hvorfor du drøyer mamma drømmen <3


4 kommentarer:

  1. Så fint skrevet! :)

    Også så fin header du har fått! :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Nina, det var hyggelig sagt :)

    SvarSlett
  3. Ja det var veldig fint skrevet, og jeg syns det samme.
    Nå er jeg jo 28, men var jo ung når jeg fikk min første. ;)

    Klem Anette

    SvarSlett
  4. Jeg er også enig i at man ikke skal vente for lenge før man blir mamma. Jeg møtte mannen min da jeg var 25 og etter et par år ville vi ha barn. Men vi ble aldri gravide, så etter en del prøving på "vanlig-måten" så ble det prøverørsbehandling til slutt. Og da var jeg allerede blitt 34 år før lillejenta mi kom til verden. Så dette med å vente så lenge med barn kan være litt skummelt, det er ikke bestandig så lett som man tror å få det til!:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...