fredag 20. april 2012

I og på

I det rare hode mitt foregår det mange ting. Gjerne alt for mye på engang.
Noe det også går an å filosofere over er måten vi snakker på. Hvorfor ting er som de er, hvorfor vi gjør slik og slik er ikke alltid begrunnet. Sånn er det bare. MEN det betyr ikke at jeg ikke kan tenke på det.

Nå retter jeg meg mot dette med "i" og "på". Særlig når det gjelder stedsnavn.
Man er for eksempel "i" Oslo og "på" Grua. Hvorfor det? Hvorfor er jeg "i" feks Gudbrandsdalen og "på" Gardermoen.
Man er jo ikke "på" Oslo? Da er du jo "i" ett sted. men hvorfor i pokker er man plutselig "på" Rotnes?
Dessuten hva i helvette slags ord er "på"? PÅ! Hva betyr det ordet? Hva betyr "på"?
Vet du det? Ikke jeg...
Dette er virkelig ikke til å bli klok på.. Se, der kom det igjen "PÅ" !

For å få blodet til å  pumpe litt ekstra når det gjelder det norske språket så er det ETT ord som irriterer meg grønn!
Jeg er ingen lærer, ingen rettskriver, langt ifra. Du finner sikkert 100 skrive feil i dette blogg innlegget. Jeg er heller ingen kløpper på uttale. MEN det er ett ord som MANGE uttaler fullstendig feil. Og hver gang jeg hører dette ordet så bobler det langt inni der. Ikke spørr meg hvorfor, det er bare sånn.
Ordet er 

- SELVFØLGELIG-

Smak litt på den. Hvordan uttaler du det ordet?  Eller akkurat nå uttaler du det sikkert riktig for nå tenker du noe veldig på dette ordet.
Men en rekke av folk uttaler faktisk det fullstendig feil. De sier

-Seførrgelig-

Hva slags ord er det da? "Seførgelig" ? Det er ikke noe ord! Og det skal du vite, at det får du beskjed om. "åååååh, det er ikke noe ord!"

Er jeg den eneste som grubler og klarer å irritere meg over slikt?

Før jeg bruker energi på mer av dette tullet, så avslutter jeg her. I dag har jeg fri fra jobben, og har da ikke noe mer konstruktivt å bruke tankene på enn svada.
Svada i mitt hodet. Da er ting som de skal være.

Have a nice one

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...