tirsdag 6. november 2012

Cakepops Oppskrift7fremgangsmåte

Til bursdagsfesten jeg hadde i helgen bestemte jeg meg for å prøve meg på disse populære Cakpops'ene. De fleste skrev at det var så enkelt også ser det jo veldig bra ut ! Enkelt var det faktisk :)
Det finnes maaaange oppskrifter der ute. Jeg fant fort ut at her kan man egentlig gjøre som man vil med både kakevalg og glasur. Jeg valgte å bruke sjokoladekake!
Denne lagde jeg i langpanne kvelden før og lot den stå over natten i en kjølig ovn. Det er ikke så farlig om den tørker litt da den skal smuldres opp allikevel.


Med sjokoladekaken som "grunn" tenkte jeg lage 2 forskjellige Cakepops. Sjokoladekake Cakepops med sjokoladesmørkrem og Sjokoladekake Cakepops med ostekrem.

Sjokolade smørkrem:
- 5 dl melis
- 1 ts vaniljesukker
- 1 til 2 ss kakaopulver
- 50 til 100 g smør
- 1 til 2 ss kaffe

Viktig : Smøret MÅ være romtemperert! Hvis det er kaldt er det vanskelig å kna til krem. SKAL IKKE SMELTES!

Det første du gjør er å vaske hendene dine grundig før du begynner å kna smøret. 
Bland det tørre sammen, deretter kna/rør inn i smøret.
Til slutt tilsett 1-2 ss ferdiglagd kaffe.
TAAAADAAA! En kjempe god smørkrem.

Ostekrem:
- 1 pk Kremost Naturel ( jeg bruker fra Tine)
- 3 til 5 dl melis ( se ann konsistensen)
- 1 ts vaniljesukker

Det finnes mange ostekremer. Denne er den enkleste. Husk at Kremosten også MÅ være romtemperert.

Cakepops:


Begynn med å smuldre opp den kaken du har lagd. Den bør være avkjølt. Bare fantasien setter grenser for hvilken kake du velger :) Etter du har gjort dette så blader du det du har smuldret opp sammen med valgt frosting - i mitt tilfellet ostekrem eller smørkrem.


Det du ender opp meg skal være grei konsistens på. Det vil altså si fast nok til å lage kuler.
Det skal du nemlig gjøre nå. Rulle mange mange kuler! Cakepops er ganske mektig så kulene trenger ikke være store.


Da jobben er gjort legger du kulene i en boks eller lignende ( gjerne bakepapir imellom hvis du bygger de i høyden), og setter boksen i fryseren i 1-2 timer.
Jeg fant ut at Cakepopsene med smørkrem ble hardere enn de med ostekrem, litt lettere å jobbe med.




Nå smelter du litt sjokolade i microen. Husk å stoppe å røre 1-2 ganger imens den smelter i microen.
Jeg har brukt grillpinner som jeg har kuttet i passe størrelser.
Dypp pinnen i den smelta sjokoladen og deretter i cakepopsen, ca midt inni :)
Når jobben er gjort kan du sette Cakepopsene inn i kjøleskapet for at sjokoladen skal stivne. Ca 30 min til 1 time.


Nå kommer den morsomme biten :)
Smelt masse sjokolade, ta cakepopsen ut av kjøleskapet og begynn å dypp. Først i sjokoladen, rist godt av overflødig sjokolade, deretter i valgt pynt. Jeg var redd for å sette cakepopsen på hodet på ett brett i begynnelsen ( rennende sjokolade) men fant ut at det gikk fint. Særlig med cakepopsen med smørkrem da den var ganske fast.




Den kjølige cakepopsen gjør at sjokoladen stiver veldig fort. Og TAAAAADAAAA så har du lekre Cakepops til å servere gjestene dine !

Håper oppskrift og fremgangsmåte var grei nok. Dette er noe ALLE klarer ! Tilogmed meg med min lille tålmodighet :) Good Luck!

Have a nice one!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...