torsdag 17. oktober 2013

Ny rekord

Jeg elsker musikk! De som kjenner meg vet godt at jeg liker all slags musikk! Det var for en stund tilbake en venn som gikk igjennom Spotify-lista mi der reaksjonen var "tuller du eller?"
Der var det alt ifra rock, pop, hiphop, dance, r&b, klassisk musikk, indie, irsk folkemusikk osv.. Hvis du er en av de som holder deg til en eller to sjangere og som sier " jeg liker ikke rap, jeg liker ikke hiphop, jeg liker ikke klassisk musikk". Ja da går du glipp av noe! Da hadde jeg kanskje tenkt at du er litt trangsynt, og ikke minst at du IKKE LYTTER GODT NOK. Så lenge musikken gjør noe med deg, forteller deg noe, får deg til å danse, gråte, smile.. så spiller det ingen rolle hva slags musikk det er ;)
Selvfølgelig liker man NOE mer enn noe annet, men sånn er det bare. Poenget mitt er ÅPNE ØRENE! Hvis jeg skulle valgt sjanger jeg liker mer enn annen så vet mine nærmeste at dette er hiphop,rnb,rap. Og derfra så hopper vi over til klassisk musikk :)


I går var det tur til Operaen for meg, og det var helt fantastisk !
Det har vært 3 turer til Den norske Opera på meg i år. Noe som helt klart er ny rekord! Det pleier som regel ikke være oftere enn 1 gang i året. I år har jeg sett :
- Tornerose (Nasjonalballetten)
- Figaros Bryllup (Opera)
- I Fokines verden (Nasjonalballetten)




Alle de over nevnte var virkelig verdt turen. Tornerose og Figaros Bryllup er jo storslåtte gamle klassiske verk som levde opp til forventningene. I går så jeg  I Fokines Verden som er mer moderne ballett. Forestillingen inneholde 4 verk. Ett av disse verkene gjorde noe med meg og alle andre som satt i salen. Verket het "Le Cygne" aka "Svanens død".
Det gikk ett sukk igjennom salen da stykket var ferdig, etterfulgt av en applaus  jeg ikke har hørt maken til. Det er mange stykker jeg har sett tidligere som har gitt meg en tåre eller to i øyekroken, men maken til foss nedover kinnet har jeg ikke vært med på tidligere. Jeg får faktisk gåsehud bare jeg sitter her å skriver om det. Som du skjønner hvis du får muligheten til å se dette stykke så anbefales det på det varmeste!



Om ikke lenge så er Linnea stor nok til å sette pris på teater, ballett og opera. Med meg som mamma som må hun jo bare elske det ;) Eller hur?
I dag er det musikk barnehage, her skal det inn med morsmelka!

Dagens norske uttrykk:
Å ha en finger med i spillet - Når noen står bak og dirigerer eller er med på å få ting til å skje

Have a nice one!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...