torsdag 7. november 2013

DIY putetrekk - super enkelt

I går brukte jeg resten av stoffet jeg kjøpte til Linnea sine gardiner til å lage puter. Så da tenkte jeg å legge ut fremgangsmåten her til inspirasjon for andre hobby syersker. Denne fremgangsmåten å lage putetrekk er virkelig kjempe enkel! Ingen irritasjon over overlapping og knapper. Putetrekk uten knapper og glidelås = MYE mindre frustrasjon. NEMLIG!
Ja rett og slett DIY putetrekk for Dummies :)

Det første du gjør er å finne puten du skal bruke inni trekket, legge den oppå stoffet og skjære rundt, Husk å legge på ett par cm på hver side til søm. Denne stoff firkanten blir da fremsiden på puten du skal lage :)

Deretter skal du skjære stoff til baksiden av puten. Jeg har valgt ett annet stoff en fremsiden, men dette velger du jo helt selv. Når du skal skjære til bakstykket så skal bredden være en god del lengre enn forstykket. Nå har ikke jeg målt hvor mye lengre, men du kan se sånn ca på bilde under. Dette stykket skal være lengre fordi du skal lage en fold på baksiden for å putte i puten.

Det neste du gjør er å ta den firkanten som skal bli baksiden og skjærer denne i to på midten.

Deretter lager du en foldekant på hver side av kuttet du lagde, setter på sikkerhetsnåler slik at folden holder seg slik og syr begge to. Hver for seg.

Du har nå ett forstykke og to separate deler til bakstykket.
Det du gjør nå er å legge forstykket ( i dette tilfellet uglene) ned på arbeids-flaten din med mønsteret opp mot deg, altså med vrangsiden ned mot bordflaten. Deretter legger du det ene stykket av baksiden oppå med mønsteret ned mot uglene ( vrangsiden mot deg), kant i kant med forstykket. Slik som nedenfor.

Uten noe mer pikk,pakk så legger du den andre delen av bakstykke på motsatt side av forstykket. Se bilde under.

Som du ser på bilde over så ligger nå de to delene og overlapper hverandre. Det er her puten skal inn tilsutt. Du skal nå sette sikkerhetsnåler rundt hele firkanten slik at alt sitter godt før du beveger deg til symaskinen. Husk å sjekke at du har lagt stoffet riktig vei nå før du setter på sikkerhetsnålene. Vrangsiden av forstykket mot bordet og vrangsiden av bakstykket opp mot deg :)

Deretter går alt som en lek. Da er det bare å sette seg ved symaskinen å sy hele veien rundt. Du trenger ingen lomme på siden da puten skal inn i folden midt bak på puta. Så da er det bare å sy deg rundt alle kantene til du møter din egen søm igjen :)

Da er det bare å klippe av løse tråder og vrenge putetrekket du nå har laget. Inn med pute og VOILA!

 Fremside
Bakside

Håper du ble like inspirert som meg av denne lettvinne måten å sy trekk til pute på. Jeg var i siget og lagde 3 stykker, flere blir det etter nytt stoffinnkjøp. Det er jeg ganske sikker på. Disse putene ble supersøte i sengen til Linnea :) Og ikke minst matchet de uglegardinene jeg lagde forrige uke. Viktig vøtt!

Have a nice one! Med eller uten ugle pute

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar